Specifieke kenmerken van de E pupil

 

 

Gevoel voor verantwoordelijkheid

Binnen het samenspel zijn ze in staat het eigen gedrag te corrigeren. Tweedejaars E-pupillen (10 en 11 jaar) richten zich meer op teamgenootjes dan eerstejaars. Je kunt daarom een groter beroep doen op hun gevoel voor verantwoordelijkheid. Ze zien niet alleen in dat samenwerken de beste manier is om te winnen, ze handelen er ook al naar. Balbeheersing is voor hen niet langer een doel op zich. Het wordt voor hen een middel tot een hoger doel: sámen doelpunten maken.

 

Elke speler levert een bijdrage

Door het sterkere teambesef raken E-pupillen meer bij elkaar betrokken dan toen ze F-pupil waren. Aanwijzingen als ‘samen aanvallen’ en ‘samen verdedigen’ krijgen betekenis. In deze twee spelsituaties zien ze elkaars kwaliteiten en uitdagingen. E-pupillen rennen niet meer op een kluitje achter de bal aan. Ze proberen vanuit een evenredige verdeling van de posities van zeven spelers over het veld te komen tot echt teamwerk. Elke speler vervult daarbij een rol, levert een bijdrage. Maar van een uitgebalanceerde teamorganisatie is nog lang geen sprake.

 

 

Reageren is niet mogelijk